My Take on The Voice of Vallarta

(español abajo) I admit it: I am now shamelessly hooked on The Voice of Vallarta, the seasonal voice competition-slash-budget family drama produced by Danny Minnini for/at Act II Entertainment. The weekly talent show is modeled after similar events around the world in which amateur singers are presented with ongoing challenges as they sing pre-assigned vocal styles, and progressively eliminated, until a reigning vocalist is left. Singers accumulate points through votes from the audience, a Facebook page and scores provided by a panel of judges. The winner receives the production of a CD, a concert and what not.

Why budget? Because for $100 pesos per concert, you get way more bang for your peso—and better singing—than you do in many pricier productions around town! Check it out:

There is drama. Real drama. I mean, these are young and not-so-young, mostly local singers who think they have what it takes—and many of them do—to stand center stage and entertain, but may not have been subjected to the discipline and rigors required to do so, professionally. Some of them can flip. Others simply flop.

As in any good drama, the complementary opposites abound: conflict and resolution; envy and friendship; triumphs and failures; graceful take-offs and botched landings. All onstage. And if you are fortunate enough to know any of the contestants or the production staff, the plotting that goes on offstage is legendary, makes for excellent dinner conversation and promises to get saucier as the final rounds near.

The jury is there to advise and encourage, of course, but also displays occasional bouts of stupidity mental dullness, some of which occur by design to entertain, I’ve been told. Although, come to think of it…

There is audience participation. Yes, cheering and jeering at the judges is allowed, but, alas, not La Scala style, where the booing goes on unabashedly. I’ve caught myself effing a judge using outside voice at least twice so far, I’m afraid.

Emcee Juan Pablo Hernández puts his theater improv chops to good use as you witness the creation of a brand new language—he butchers English and Spanish in favor of a one-of-a-kind, outrageously funny hybrid that somehow seems to make sense to all present. Indeed, The Voice of Vallarta aims to be as entertaining to both English and Spanish audience members alike. And when a particularly obtuse remark from a judge proves too difficult to translate, Juan Pablo simply shrugs, smiles and dismisses it altogether. “You didn’t want to know that, anyway,” he seems to say.

The Voice of Vallarta is entering its third week, with “Christmas” as the obligatory theme this coming Sunday at 8 pm, at Act II Entertainment. Only one singer out of 24 has been eliminated so far (although two voluntarily wimped out) and even that was chaotic! So it’s not too late to jump on the habit-forming weekly bandwagon. You’ll be glad you did.


Mi Opinión de La Voz de Vallarta

Debo admitirlo: soy adicto a La Voz de Vallarta, la competencia de canto y drama familiar de temporada producido por Danny Minnini para Act II Entertainment. El concurso de talento semanal se lleva a cabo de la misma manera que muchos otros alrededor del mundo, en los cuales cantantes aficionados deben de presentar una canción con temas preestablecidos, siendo progresivamente eliminados hasta que solo queda un triunfador. Los concursantes pueden acumular puntos a través del voto del público, en una página de Facebook, y con calificación por parte de un jurado. El ganador recibe como premio la producción de un CD, un concierto, y otras cosas.

¿Y por qué vale la pena? Porque asistir cuesta $100 pesos por concierto, y por cada pesito, escuchas mejores voces que las que participan en algunas otras producciones más costosas en la ciudad. Además:

Hay drama y de a de veras. Es decir, se trata de cantantes locales jóvenes y no tan jóvenes que sienten tener lo necesario—y muchos lo tienen—para adueñarse de un escenario y entretener, pero que tal vez no han sido sometidos a la disciplina y rigor que son requeridos para hacerlo profesionalmente. Algunos sacan el reto adelante, otros no.

Como en los mejores dramas, hay opuestos complementarios en abundancia: conflicto y resolución; envidia y amistad; triunfo y derrota; despegues gráciles y aterrizajes de panzazo. Todo en el escenario. Y si tienes la fortuna de compartir una amistad con alguno de los concursantes o alguien del equipo de producción, los dramas tras bambalinas son igualmente maquiavélicos, ideales para compartir durante la cena, y seguramente se volverán más intensos conforme se va acercando la gran final.

El jurado ofrece inspiración y consejos, pero igual en ocasiones parece tener el criterio de una papa cruda, lo que según entiendo es deliberado para entretener, alguien me dijo. Pero dicho eso…

Hay participación del público. Es decir, se permite echar porras y abuchear a los jueces, pero no como lo hacen en La Scala, donde la gente abuchea sin pena alguna. Debo confesar que ya se me salieron por lo menos dos mentadas de madre en voz alta para uno que otro juez.

El maestro de ceremonias, Juan Pablo Hernández, demuestra su madera de teatrero, improvisando cuando es necesario, y además te permite ser testigo de la creación de un lenguaje completamente nuevo, descuartizando el inglés y el español a favor de un híbrido único y singularmente divertido que parece tener coherencia para todos los presentes. Efectivamente, uno de los objetivos de La Voz de Vallarta es el ser un espectáculo igualmente entretenido para el público local y extranjero. Y cuando alguno de los jueces ofrece una crítica verdaderamente obtusa, Juan Pablo sonríe, pone cara de “yo no fui,” y sigue adelante. “Ustedes tampoco lo hubieran entendido,” parece decir.

La Voz de Vallarta ofrece su tercer concierto este domingo a las 8 pm en Act II Entertainment, con el tema obligado de “navidad.” Hasta ahora, sólo ha sido eliminado un concursante (aunque dos más se rajaron voluntariamente) ¡y hasta eso fue un caos! No es demasiado tarde para convertirse en publico asiduo. ¡No te arrepentirás!

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